Obsługa logistyczna sklepów internetowych

Rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, liczba sklepów internetowych wynosi obecnie już kilkanaście tysięcy, i cały czas rośnie. Taki biznes można założyć bez dużych nakładów finansowych, trzeba jednak zadbać o to, żeby skutecznie i terminowo dostarczać zamówione towary do klientów. Bardzo mogą w tym pomóc nowoczesne rozwiązania logistyczne, dzięki którym można skutecznie prowadzić działalność handlową w sieci.

Własny magazyn

Najbardziej popularnym modelem logistyki w przypadku sklepów internetowych jest posiadanie własnego magazynu. Z takiego rozwiązania często korzystają stacjonarne placówki, które równolegle prowadzą działalność w sieci, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zatowarować się działając wyłącznie w internecie. Dużą zaletą posiadania własnego magazynu jest szybkość realizacji zamówień, a także uniezależnienie się od dostawców i ewentualnych problemów z dostępnością towarów i terminowością dostaw. Jednak są też wady takiego rozwiązania. Jeśli chce się zaoferować klientom szeroką ofertę, to trzeba zakupić sporo towarów, a to wiąże się z zamrożeniem pewnej ilości gotówki. Trzeba również posiadać jakąś powierzchnię magazynową, zadbać o monitoring, ochronę i zatrudnić osoby do obsługi. Wszystko to sprawia, że koszty związane z posiadaniem własnego magazynu są dość wysokie, i nie zawsze będzie to opłacalne.

Pseudo just-in-time

Ten model prowadzenia sklepu internetowego polega na tym, że wystawia się szeroką ofertę dostawców, bez posiadania własnych zapasów magazynowych. Dzięki temu nie trzeba inwestować dużych środków w przestrzeń magazynową i towary, co jest szczególnie przydatne, gdy się rozpoczyna działalność. Towar jest dostarczany od dostawców do sklepu dopiero wtedy, gdy zostanie zamówiony, a następnie pakowany i wysyłany do klientów. Jednak wybierając takie rozwiązanie trzeba się liczyć z kilkoma problemami. Przede wszystkim niezbędna będzie integracja posiadanego sklepu z systemami dostawców, po pierwsze żeby na bieżąco aktualizować dostępność towarów, a po drugie automatycznie składać zamówienia. W sposób ręczny na pewno nie da się tego wykonać, dlatego trzeba pomyśleć o zautomatyzowaniu tego procesu. Trzeba się też liczyć z tym, że mogą się pojawić opóźnienia w dostawach, czy to występujące po stronie dostawców, czy firm transportowych. A jeśli na którymś etapie logistyka zaszwankuje, to może to spowodować niezadowolenie klientów.

Dropshipping

W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszy się dropshipping. Model ten wygląda bardzo podobnie do poprzedniego, jednak różni się tym, że towar wysyłany jest do klientów nie ze sklepu, a bezpośrednio od dostawcy. Dzięki temu, jeśli się dobrze wszystko zorganizuje, to można uzyskać znacznie szybsze terminy realizacji, ale za to trzeba się liczyć z większą ilością pomyłek i rozliczeń fiskalnych. Faktury i paragony w dalszym ciągu będą wystawiane przez sklep, ale z racji tego, że nie będzie miał on styczności z towarami, to dokumenty trzeba będzie wysłać do klientów. W tym modelu także nie ucieknie się od integracji, poza dostawcami trzeba też będzie połączyć się ze spedytorem. Jeśli jednak logistyka zostanie dobrze zaplanowana, to można się będzie w pełni skupić na rozwijaniu sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *